Elins hårförvandling del. 4

Okej, nu när färgen är på plats är det dags att fixa löshåret. Som ni kanske redan vet så finns det flera olika sätt att fixa en hårförlängning, men jag valde att använda mig av weavingmetoden, som går ut på att man gör flera rader med små flätor i sitt egna hår och sen syr fast så kallade trens av löshår med hjälp av nål och tråd. Om man gör detta hos frisören kostar det ungefär 1000 kr och uppåt beroende på hur mycket löshår man vill ha, men jag fick tipset om en tjej på bilddagboken som bor här i västerås och som fixar löshår som en hobbyverksamhet och då kostade det istället 300 kr. Skriver upp länken nedan ifall nån annan är intressserad. Konstnaden för håret tillkommer dock i båda fallen och ligger på 800 kr per förpackning.

http://julia.bilddagboken.se

Om man nu väljer att inte gå till en frisör så finns det olika alternativ för vart man kan köpa löshåret. Just nu finns det ganska många sidor på internet som säljer både äkta och syntetiskt löshår, men jag skulle rekommendera att köpa äkta även fast det är lite dyrare. Problemet med att köpa det från internet kan bli att det är svårt att se den exakta nyansen på håret och hur det matchar med ens eget.

Eftersom jag bor i västerås har vi inte så många ställen att välja på om man vill köpa löshåret hos en frisör, men jag valde att gå till Hair Fashion Academy (ligger på samma gata som Make Up Store ifall någon undrar). De hade ett ganska stort utbud av färger och längder på håret och en förpackning kostade 799 kr. Där kunde man oxå köpa clips om man inte vill att löshåret ska sitta i hela tiden.

Beroende på hur tjockt man vill att håret ska vara så kan man välja att köpa två förpckningar vilket jag gjorde. Då har  man större möjlighet att klippa upp det och få det att se mer naturligt ut.


Jag antar att det finns ganska många frågor kring löshår och hur man använder det, så jag tänkte att jag skulle skriva upp lite vanliga frågor och svar som kan vara bra att veta om man är intresserad att att göra en hårförlängning själv.

1. Hur länge kan man ha i löshåret?
Svar: Det är vanligast att man har i det i 2-3 månader, men det finns vissa som har det i längre och kortare tid beroende på hur väl man tar hand om håret och hur fort sitt egna hår växer. Efter ett tag blir flätorna längre och inte lika fasta som de var i början och då kan det kännas skönt att ta ut det och sen sy om det så det sitter som det ska igen.

2. Kan man använda det gamla löshåret eller måste man köpa nytt?
Svar: Om man har tagit väl hand om håret och använt fuktbevarande produkter och värmeskydd så kan man oftast använda samma löshår igen, men känner man att det inte är lika fint längre så är det snyggast att köpa nytt, men det varierar från person till person.

3. Hur äkta ser löshåret ut att vara?
Svar: Om man köper riktigt hår i samma färg som sitt eget så ser det ut att vara ganska äkta. Klipper man dessutom upp det så döljer man mer "kanten" som blir där sitt egna hår slutar och det ser mer naturligt ut.

4. Hur ofta ska man göra rent löshåret?
Svar: Man behöver inte duscha löshåret lika ofta som sitt egna, så när man duschar i vanliga fall så kan man fläta ihop löshåret och sen bara tvätta sitt egna överhår som man brukar. 1 gång i veckan kan man tvätta även löshåret, men då är det viktigt att inte trassla ihop håret i onödan utan krama in schampot och balsamet istället för att använda cirkelrörelser. På natten kan det oxå vara bra att fläta ihop håret så det inte trasslar sig i sömnen.

5. Är det svårt att dölja fästerna i hårbotten?
Svar: Det beror på hur tjockt hår man har, men om man tuperar det och sprayar ordentligt så ska det inte vara några problem.


Hoppas ni blivit lite klokare. Om ni har några övriga frågor så är det bara att skriva en kommentar till inlägget. Kram kram!


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag hittar inte länken för hon på bilddagboken

2009-10-28 @ 20:55:42
Postat av: Felicia

Hejsan, jag har inte bildagboken sjäv så jag kan inte se hennes. Har du inget nummer eller nått till henne? :)

2011-01-04 @ 11:17:43
URL: http://theperfect.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0